PENILAIAN MELALUI PEMERHATIAN
Pemerhatian dilakukan secara berterusan dan mengikut
jangka waktu yang diperlukan /ditentukan bagi membantu guru mendapat maklum
balas dalam pengajaran dan pembelajaran meliputi aspek kognitif, afektif dan
psikomotor.
Cara ini boleh dilaksanakan
secara senarai semak, rekod anekdot,rekod profil.
Kualiti
pemerhatian :
Ø Guru mempunyai sifat-sifat pemerhati iaitu peka
terhadap perubahan yang berkaitan dengan bahan dan persekitaran.
Ø Ikhlas dan jujur serta adil dalam membuat keputusan
yang diambil dalam sesuatu situasi.
Ø Tekal dan stabil dalam penilaiannya.
Bentuk
perancangan :
Menyediakan alat relevan dan menentukan kaedah
untuk mentadbirnya.
Menentukan teknik menganalisis, mentafsir, merekod
dan melapor.
Merangka tindak susur yang akan dijalankan mengikut
konsikuen yang dijalankan daripada pemerhatian itu.
Merekod
penilaian pemerhatian
Rekod
pemerhatian harus menggambarkan perubahan tingkah laku yang tersusun dari segi
pendekatan atau kaedah kumpulan atau individu.
Cara
merekodkan dapatan dan rumusan direkod mengikut urutan yang betul.
Tindakan
susulan rekod pemerhatian hendaklah juga menjelaskan tindak susulan yang akan
dilaksanakan mengikut hasil yang dicapai.
Rekod
anekdot - boleh digunakan untuk menilai kecekapan / kecerdasan individu dalam
bidang-bidang tertentu seperti kecekapan linguistik/bahasa, kecekapan muzik,
kecekapan pergerakan badan, kecekapan intrapersonal.
Jenis-jenis
pemerhatian
v Memerhati sesuatu perlakuan tanpa membuat tafsiran
dan tanggapan dengan melapor apa yang dilihat sahaja.
v Memerhati apa-apa yang telah dirancang dan secara
"open-ended" iaitu menilai / memerhati kemahiran tertentu,
pengetahuan dan perlakuan.
v Memerhati untuk jangka pendek dan jangka panjang.
Strategi
pelaksanaan
I Secara berterusan mengikut keperluan yang telah
dikenalpasti/yang dirancang.
I Guna senarai semak/rekod anekdot.
I Secara global / analitik mengikut objektif
pengajaran dan pembelajaran.
I Proses merekod dan menganalisis boleh dibuat dengan
menggunakan pensel dan kertas/secara berkomputer mengikut keperluan dan
kesesuaian.
I Tindakan susulan terhadap hasil pemerhatian
hendaklah dibuat selepas mengkaji kesan dan implikasinya ke atas pelajar.
I Jangka masa pemerhatian hendaklah disesuaikan
dengan keperluan dan keadaan.
I Maklum balas diperolehi melalui pemerhatian guru /
tindak balas pelajar.
I Refleksi tentang pengalaman boleh dikategorikan
sebagai pemerhatian.
Fungsi
penilaian melalui pemerhatian
J Guru berpeluang memerhati perkembangan psikomotor
afektif dan kognitif pelajar.
J Guru membuat penilaian kendiri terhadap
keberkesanan peranannya sebagai penyampai maklumat, pemudah cara, tutor dan
pendidik.
No comments:
Post a Comment