Wednesday 2 October 2013

TOPIK 7 - PENILAIAN MELALUI KONTRAK PEMBELAJARAN & SOAL JAWAB

PENILAIAN  MELALUI KONTRAK PEMBELAJARAN

Kontrak Pembelajaran atau dikenali sebagai Perjanjian Pembelajaran merupakan persetujuan atau kontrak yang dibuat antara guru dengan pelajarnya (secara individu/kumpulan) berhubung dengan tugasan yang dibuat secara bertulis.

Persetujuan meliputi kriteria-kriteria yang berkaitan dengan tugasan seperti :-
· Bentuk akhir tugasan dihasilkan
· Bagaimana tugasan dihasilkan (individu atau kumpulan?)
· Tempoh menyiapkan tugasan/tarikh tugasan dihantar kepada guru
· Kaedah penilaian dibuat (secara proses atau hasil akhirnya sahaja)
· Tindakan/akibat yang akan diterima oleh pihak yang gagal mematuhi kontrak
· Kontrak biasanya ditandatangani oleh kedua-dua pihak yang bersetuju dengan syarat-syarat atau kriteria yang disenaraikan.

Fungsi Kontrak Pembelajaran

Kontrak pembelajaran penting dalam pembelajaran untuk membolehkan:
1. Pelajar mengenal pasti dan merekod
· objektif dan matlamat pembelajaran kendiri
· kaedah yang akan diambil untuk mencapai matlamat
· jangka masa pelaksanaan dan penghasilannya
· bukti menunjukkan objektif tercapai
· bagaimana dan pada tahap mana hasil pembelajaran akan dinilai
2. Memberi peluang pelajar menentukan matlamat pembelajaran masing-masing mengikut minat dan keupayaan sendiri
3. Menghasilkan kerja yang terancang
4. Membantu pelajar membuat refleksi sepanjang proses kerjanya

Bagaimana Kontrak Pembelajaran Digunakan ? 

Kontrak pembelajaran digunakan dengan pelbagai cara, antaranya:-
Penilaian objektif tugasan
· Objektif ditentukan oleh guru sementara pelajar menetapkan pelaksanaannya ATAU
· Beberapa set objektif disarankan oleh guru, pelajar memilih mana-mana yang difikirkan sesuai ATAU
· Pelajar merangka beberapa objektif, dan kemudian pilih mana-mana paling sesuai dengan persetujuan guru

Hasil Pembelajaran
· Pelajar bertanggungjawab terhadap strategi pembelajaran, bentuk tugasannya (sama ada dalam bentuk portfolio, laporan kajian, rencana dll)
· Jenis atau bentuk hasil pembelajaran telah ditentukan oleh guru

Penilaian


· Pelajar menyatakan gred yang diharapkan dan sistem pengredan untuk keseluruhan proses pelaksanaan tugasan ATAU
· Gurum menentukan sistem pengredan untuk kaedah penilaian keseluruhan proses pelaksanaan tugasan ATAU
· Gred akhir dibincang dan dipersetujui antara guru dan pelajar berdasarkan kriteria yang ditentukan ATAU
· Penilaian dibuat oleh pelajar dan rakan sebaya. Guru hanya memantau penilaian tersebut untuk menjamin kesahan dan kebolehpercayaannya.

Format / Bentuk Kontrak
Kontrak pembelajaran dibuat dalam pelbagai bentuk mengikut keperluan tugasan dan pihak yang terlibat. Kontrak boleh dibuat secara formal, dimana prosedurnya dinyatakan dengan jelas dan rapi. Ia boleh juga dibuat secara tidak formal,tetapi terancang dan jelas.

Peringatan:
· Dalam kontrak pembelajaran, penilaian selalunya berpusatkan pelajar, sementara penggredan perlu dikawal oleh guru
· Senarai semak bagi butiran yang hendak dinilai, dan bagaimana penggredan dibuat perlu dilampirkan dan persetujui oleh pihak yang terlibat.


PENILAIAN MELALUI SOAL JAWAB

·         *      Ia membawa maksud seorang guru akan dapat menilai murid-muridnya melalui soal 
jawab yang dilaksanakan di dalam kelas.
·         *      Sesi soal jawab yang dilaksanakan selepas sesuatu sesi pengajaran dan 
pembelajaran bertujuan untuk mengetahui sejauh manakah kefahaman murid 
tentang pelajaran yang telah diajar.
·         *      Melalui soal jawab juga membolehkan guru mengetahui kelemahan murid dalam 
sesuatu topik / tajuk pelajaran.
·         *      Kemudian, guru akan mencari jalan penyelesaian terhadap masalah tersebut.
·         *      Melalui aktiviti soal jawab, guru dapat mengetahui sama ada muridnya dapat mengetahui setiap topik yang guru tersebut ajarkan.
·         *      Tujuan : agar murid memeahami serta mengikujti segala topik yang sedang diajarkan oleh guru.

No comments:

Post a Comment