PENILAIAN MELALUI
KONTRAK PEMBELAJARAN
Kontrak Pembelajaran atau dikenali sebagai Perjanjian Pembelajaran merupakan persetujuan atau kontrak yang dibuat antara guru dengan pelajarnya (secara individu/kumpulan) berhubung dengan tugasan yang dibuat secara bertulis.
Persetujuan meliputi
kriteria-kriteria yang berkaitan dengan tugasan seperti :-
· Bentuk akhir tugasan dihasilkan
· Bagaimana tugasan dihasilkan (individu atau kumpulan?)
· Tempoh menyiapkan tugasan/tarikh tugasan dihantar kepada guru
· Kaedah penilaian dibuat (secara proses atau hasil akhirnya sahaja)
· Tindakan/akibat yang akan diterima oleh pihak yang gagal mematuhi kontrak
· Kontrak biasanya ditandatangani oleh kedua-dua pihak yang bersetuju dengan syarat-syarat atau kriteria yang disenaraikan.
Fungsi Kontrak Pembelajaran
· Bentuk akhir tugasan dihasilkan
· Bagaimana tugasan dihasilkan (individu atau kumpulan?)
· Tempoh menyiapkan tugasan/tarikh tugasan dihantar kepada guru
· Kaedah penilaian dibuat (secara proses atau hasil akhirnya sahaja)
· Tindakan/akibat yang akan diterima oleh pihak yang gagal mematuhi kontrak
· Kontrak biasanya ditandatangani oleh kedua-dua pihak yang bersetuju dengan syarat-syarat atau kriteria yang disenaraikan.
Fungsi Kontrak Pembelajaran
Kontrak pembelajaran penting
dalam pembelajaran untuk membolehkan:
1. Pelajar mengenal pasti dan merekod
· objektif dan matlamat pembelajaran kendiri
· kaedah yang akan diambil untuk mencapai matlamat
· jangka masa pelaksanaan dan penghasilannya
· bukti menunjukkan objektif tercapai
· bagaimana dan pada tahap mana hasil pembelajaran akan dinilai
2. Memberi peluang pelajar menentukan matlamat pembelajaran masing-masing mengikut minat dan keupayaan sendiri
3. Menghasilkan kerja yang terancang
4. Membantu pelajar membuat refleksi sepanjang proses kerjanya
Bagaimana Kontrak Pembelajaran Digunakan ?
1. Pelajar mengenal pasti dan merekod
· objektif dan matlamat pembelajaran kendiri
· kaedah yang akan diambil untuk mencapai matlamat
· jangka masa pelaksanaan dan penghasilannya
· bukti menunjukkan objektif tercapai
· bagaimana dan pada tahap mana hasil pembelajaran akan dinilai
2. Memberi peluang pelajar menentukan matlamat pembelajaran masing-masing mengikut minat dan keupayaan sendiri
3. Menghasilkan kerja yang terancang
4. Membantu pelajar membuat refleksi sepanjang proses kerjanya
Bagaimana Kontrak Pembelajaran Digunakan ?
Kontrak pembelajaran digunakan
dengan pelbagai cara, antaranya:-
Penilaian objektif tugasan
· Objektif ditentukan oleh guru sementara pelajar menetapkan pelaksanaannya ATAU
· Beberapa set objektif disarankan oleh guru, pelajar memilih mana-mana yang difikirkan sesuai ATAU
· Pelajar merangka beberapa objektif, dan kemudian pilih mana-mana paling sesuai dengan persetujuan guru
Hasil Pembelajaran
· Pelajar bertanggungjawab terhadap strategi pembelajaran, bentuk tugasannya (sama ada dalam bentuk portfolio, laporan kajian, rencana dll)
· Jenis atau bentuk hasil pembelajaran telah ditentukan oleh guru
Penilaian
Penilaian objektif tugasan
· Objektif ditentukan oleh guru sementara pelajar menetapkan pelaksanaannya ATAU
· Beberapa set objektif disarankan oleh guru, pelajar memilih mana-mana yang difikirkan sesuai ATAU
· Pelajar merangka beberapa objektif, dan kemudian pilih mana-mana paling sesuai dengan persetujuan guru
Hasil Pembelajaran
· Pelajar bertanggungjawab terhadap strategi pembelajaran, bentuk tugasannya (sama ada dalam bentuk portfolio, laporan kajian, rencana dll)
· Jenis atau bentuk hasil pembelajaran telah ditentukan oleh guru
Penilaian
· Pelajar menyatakan gred yang
diharapkan dan sistem pengredan untuk keseluruhan proses pelaksanaan tugasan
ATAU
· Gurum menentukan sistem pengredan untuk kaedah penilaian keseluruhan proses pelaksanaan tugasan ATAU
· Gred akhir dibincang dan dipersetujui antara guru dan pelajar berdasarkan kriteria yang ditentukan ATAU
· Penilaian dibuat oleh pelajar dan rakan sebaya. Guru hanya memantau penilaian tersebut untuk menjamin kesahan dan kebolehpercayaannya.
Format / Bentuk Kontrak
Kontrak pembelajaran dibuat dalam pelbagai bentuk mengikut keperluan tugasan dan pihak yang terlibat. Kontrak boleh dibuat secara formal, dimana prosedurnya dinyatakan dengan jelas dan rapi. Ia boleh juga dibuat secara tidak formal,tetapi terancang dan jelas.
Peringatan:
· Dalam kontrak pembelajaran, penilaian selalunya berpusatkan pelajar, sementara penggredan perlu dikawal oleh guru
· Senarai semak bagi butiran yang hendak dinilai, dan bagaimana penggredan dibuat perlu dilampirkan dan persetujui oleh pihak yang terlibat.
· Gurum menentukan sistem pengredan untuk kaedah penilaian keseluruhan proses pelaksanaan tugasan ATAU
· Gred akhir dibincang dan dipersetujui antara guru dan pelajar berdasarkan kriteria yang ditentukan ATAU
· Penilaian dibuat oleh pelajar dan rakan sebaya. Guru hanya memantau penilaian tersebut untuk menjamin kesahan dan kebolehpercayaannya.
Format / Bentuk Kontrak
Kontrak pembelajaran dibuat dalam pelbagai bentuk mengikut keperluan tugasan dan pihak yang terlibat. Kontrak boleh dibuat secara formal, dimana prosedurnya dinyatakan dengan jelas dan rapi. Ia boleh juga dibuat secara tidak formal,tetapi terancang dan jelas.
Peringatan:
· Dalam kontrak pembelajaran, penilaian selalunya berpusatkan pelajar, sementara penggredan perlu dikawal oleh guru
· Senarai semak bagi butiran yang hendak dinilai, dan bagaimana penggredan dibuat perlu dilampirkan dan persetujui oleh pihak yang terlibat.
PENILAIAN MELALUI SOAL JAWAB
·
Ia membawa maksud seorang guru
akan dapat menilai murid-muridnya melalui soal
jawab yang dilaksanakan di dalam kelas.
jawab yang dilaksanakan di dalam kelas.
·
Sesi soal jawab yang dilaksanakan
selepas sesuatu sesi pengajaran dan
pembelajaran bertujuan untuk mengetahui sejauh manakah kefahaman murid
tentang pelajaran yang telah diajar.
pembelajaran bertujuan untuk mengetahui sejauh manakah kefahaman murid
tentang pelajaran yang telah diajar.
·
Melalui soal jawab juga
membolehkan guru mengetahui kelemahan murid dalam
sesuatu topik / tajuk pelajaran.
sesuatu topik / tajuk pelajaran.
·
Kemudian, guru akan mencari jalan
penyelesaian terhadap masalah tersebut.
·
Melalui aktiviti soal jawab, guru
dapat mengetahui sama ada muridnya dapat mengetahui setiap topik yang guru
tersebut ajarkan.
·
Tujuan : agar murid memeahami
serta mengikujti segala topik yang sedang diajarkan oleh guru.
No comments:
Post a Comment