BROSUR
- Risalah yang memberikan maklumat
atau keterangan ringkas tentang sesuatu.
RUBRIK PENILAIAN BROSUR
Kreativiti dan keaslian
1. Kurang kreatif dan mengambil daripada sumber lain (plagiat)
2. Mempunyai kekreatifan dan keaslian.
3. Mempunyai kekreatifan dan keaslian serta mampu menarik perhatian umum.
Fungsi
1. Reka bentuk dan paparan yang salah
2. Rekabentuk dan paparan brosur yang betul tetapi kurang menarik.
3. Rekabentuk dan paparan brosur kelihatan seperti brosur yang sebenar.
Tatabahasa
1. Penggunaan tatabahasa dan ejaan yang lemah
2. Penggunaan tatabahasa dan ejaan yang baik tetapi masih perlu diperbaiki.
3. Penggunaan tatabahasa dan ejaan yang baik, jelas dan tidak mengandungi kesalahan.
Ilustrasi
1. Menggunakan ilustrasi yang sedikit atau tiada langsung ilustrasi.
2. Menggunakan iustrasi sekadar mencukupi syarat.
3. Menggunakan ilustrasi yang pelbagai, menarik dan sesuai.
RUBRIK
PEMARKAHAN BROSUR
TAHAP
KRITERIA
|
LEMAH
(0-5
MARKAH)
|
SEDERHANA
(6-8
MARKAH)
|
CEMERLANG
(9-10
MARKAH)
|
|||
KREATIVITI DAN KEASLIAN
|
Kurang kreatif dan mengambil daripada sumber lain
(plagiat).
|
Mempunyai kekreatifan dan keaslian.
|
Mempunyai kekreatifan dan keaslian serta mampu
menarik perhatian umum.
|
|||
FUNGSI
|
Rekabentuk dan paparan salah.
|
Rekabentuk dan paparan betul tetapi kurang
menarik perhatian.
|
Rekabentuk dan paparan brosur kelihatan seperti
brosur yang sebenar.
|
|||
TATABAHASA
|
Penggunaan tatabahasa dan ejaan yang lemah.
|
Penggunaan tatabahasa dan ejaan baik tetapi masih
boleh diperbaiki lagi.
|
Penggunaan tatabahasa dan ejaan baik, jelas dan
tidak mengandungi kesalahan.
|
|||
ILUSTRASI
|
Menggunakan ilustrasi yang sedikit atau tiada
langsung ilustrasi.
|
Menggunakan ilustrasi sekadar mencukupi syarat.
|
Menggunakan ilustrasi yang
pelbagai, menarik dan sesuai.
|
|||
IKLAN
-
Maklumat atau pemberitahuan
maklumat kepada orang ramai melalui surat khabar,televisyen, radio dan
sebagainya.
ASPEK YANG DINILAI:
•Dari segi penyampaian:
- Surat Khabar
- Televisyen
- Radio
•Menepati tema / kehendak soalan.
•Laras bahasa yang digunakan
sesuai atau tidak.
•Intonasi, jeda yang digunakan
baik atau lemah.
•Tatabahasa.
•Ilustrasi yang digunakan
berkaitan atau tidak.
POSTER
- Notis atau gambar yang mengandungi
maklumat atau pemberitahuan yang kebiasaannya ditampal pada
dinding.
RUBRIK PEMARKAHAN POSTER
TAHAP
KRITERIA
|
LEMAH
(0-5
MARKAH)
|
SEDERHANA
(6-8
MARKAH)
|
CEMERLANG
(9-10
MARKAH)
|
|||||
KREATIVITI DAN KEASLIAN
|
Kurang kreatif dan mengambil daripada sumber lain
(plagiat).
|
Mempunyai kekreatifan dan keaslian.
|
Mempunyai kekreatifan dan keaslian serta mampu
menarik perhatian umum.
|
|||||
FUNGSI
|
Rekabentuk dan paparan salah.
|
Rekabentuk dan paparan betul tetapi kurang
menarik perhatian.
|
Rekabentuk dan paparan brosur kelihatan seperti
brosur yang sebenar.
|
|||||
TATABAHASA
|
Penggunaan tatabahasa dan ejaan yang lemah.
|
Penggunaan tatabahasa dan ejaan baik tetapi masih
boleh diperbaiki lagi.
|
Penggunaan tatabahasa dan ejaan baik, jelas dan
tidak mengandungi kesalahan.
|
|||||
ILUSTRASI
|
Menggunakan ilustrasi yang sedikit atau tiada
langsung ilustrasi.
|
Menggunakan ilustrasi sekadar mencukupi syarat.
|
Menggunakan ilustrasi yang pelbagai, menarik dan
sesuai.
|
|||||
LAMAN WEB
- Dokumen elektronik pada paparan
skrin komputer yang kebiasaannya mempunyai teks, grafik, bunyi dan sebagainya
tentang sesuatu institusi, organisasi, persatuan, individu yang dapat dicapai
melalui internet.
POWER POINT
- Pakej persembahan grafik yang
lengkap dan ianya menyediakan semua keperluan dalam mengeluarkan persembahan
secara professional. Mempunyai
ciri-ciri seperti "Background Format", "Animations",
"Drawing" dan sebagainya.
MATLAMAT:
• Menggalakkan pelajar dan guru menghasilkan bahan p&p yang bersifat empatan dan membanyakkan bahan p&p berasaskan iICT.
OBJEKTIF:
• Merangsangkan para pelajar dan guru mencipta bahan p&p berasaskan ICT
• Menjalinkan kerjasama antara pelajar dan guru
CIRI-CIRI:
• Pemilihan jenis bahan multimedia berasaskan power point mestilah berdasarkan tajuk pengajaran yang dipilih berdasarkan sukatan pelajaran semasa
• Bahan yang dipertandingkan mestilah mengikut kriteria seperti berikut:
• Menggalakkan pelajar dan guru menghasilkan bahan p&p yang bersifat empatan dan membanyakkan bahan p&p berasaskan iICT.
OBJEKTIF:
• Merangsangkan para pelajar dan guru mencipta bahan p&p berasaskan ICT
• Menjalinkan kerjasama antara pelajar dan guru
CIRI-CIRI:
• Pemilihan jenis bahan multimedia berasaskan power point mestilah berdasarkan tajuk pengajaran yang dipilih berdasarkan sukatan pelajaran semasa
• Bahan yang dipertandingkan mestilah mengikut kriteria seperti berikut:
-Hasil ciptaan sendiri
-Berkonsepkan Pembelajaran Kendiri
-Berasaskan Windows
-Interaktif
ASPEK YANG DINILAI:
· Warna,
pengurusan ruang, dan kreativiti.
· Keberkesanan
kesinambungan persembahan.
· Ketepatan
isi kandungan.
· Kelengkapan
laporan.
· Cara
penyampaian maklumat.
· Masa
terhad untuk persembahan.
No comments:
Post a Comment