TOPIK 6
PENILAIAN MELALUI PORTFOLIO
Satu kaedah yang digunakan untuk mengumpul
dan merekodkan bukti pencapaian pelajar dalam satu jangka masa yang
dipersetujui bersama.
Ciri-ciri :
ü Portfolio berbentuk dokumentasi, berstruktur yang
memerlukan perancangan, pelaksanaan dan penilaian yang berkualiti.
ü Proses pembelajaran melalui portfolio dijalankan
secara kolaboratif untuk mencapai kefahaman dan mendokumentasikan pemikiran
secara kreatif dan kritis serta pemilihan maklumat dari peringkat awal hingga
akhir.
ü Kaedah ini menggalakkan pembelajaran secara
interaktif melalui kerjasama, bantuan dan sumbangan dari semua pihak.
ü Kandungan portfolio terdiri daripada maklumat yang
disusun secara urutan dan mengikut logik portfolio yang bersifat reflektif yang
dirangsangkan melalui soalan-soalan.
Jenis-jenis
portfolio yang boleh dibina :
Portfolio
kerja harian - bahan yang dikumpul untuk menghasilkan tugasan untuk waktu yang
diberikan.
Portfolio
hasil terbaik - dipilih bersumberkan hasil terbaik daripada portfolio keja
harian. Ini berbentuk sumatif.
Portfolio
dokumen - hasil tugasan kecil yang dijalankan semasa mengumpul bahan pada satu
jangka masa tertentu untuk menyempurnakan portfolio kerja harian.
Kegunaan
portfolio :
Membolehkan
guru-guru menggunakan bukti portfolio bersama rekod anekdot untuk menghasilkan
penilaian holistik.
Mengekalkan
galakan pelajar untuk mengawal dan memantau perkembangan kendiri, menentukan
matlamat dan merasa bangga dengan hasil pencapaian sendiri.
Membolehkan
guru memantau pembelajaran pelajar dengan menggunakan peta perkembangan pelajar
dari segi kemahiran-kemahiran, pengetahuan dan kefahaman.
Perancangan sebelum membuat
portfolio :
o
Menentukan
tujuan dan seterusnya jenis portfolio.
o
Isi
kandungan portfolio.
o
Pemilihan
isi kandungan bahan dan sumber portfolio.
o
Penilaian
portfolio dari segi kaedah penilaian sama ada secara keseluruhan, kumpulan atau
individu termasuklah kriteria yang diguna pakai untuk menilai.
Penilaian
Portfolio
·
Penilaian
berbentuk lebih terbuka (broad based) dan seimbang.
·
Tugasan
portfolio dapat dipantau melalui peta perkembangan pelajar yang boleh dinilai
melalui bukti-bukti lain.
·
Proses
penilaian perlu dijalankan secara berterusan supaya dapat mencerminkan
perkembangan pelajar dari semasa ke semasa mengikut kriteria yang telah
dipersetujui bersama.
Jenis-jenis
Portfolio yang boleh dibina.
1. Porfolio kerja harian
2. Portfolio hasil terbaik
3. Portfolio dokumen.
1. Portfolio Kerja Harian
·
Bahan
yang dikumpul untuk menghasilkan tugasan dalam satu jangka waktu yang
diberikan.
·
Contohnya;
· -
Proses perkembangan idea dijalankan secara harian untuk menghasilkan lukisan yang mempunyai ciri-ciri berikut.
2. Portfolio Hasil Terbaik
·
Dipilih
bersumberkan hasil terbaik daripada portfolio kerja harian.
·
Berbentuk
sumatif
·
Contohnya;
- Hasil lukisan yang terbaik daripada
bebrapa lukisan yang dibuat dan dikumpulkan di dalam folio kerja terbaik.
3. Portfolio Dokumen
·
Hasil
tugasan kecil yang dijalankan semasa mengumpul bahan pada satu jangka masa
tertentu untuk menyempurnakan kerja tugasan.
·
Contohnya;
- Hasil lukisan daripada warna tersebut.
Kegunaan Portfolio
© Membolehkan guru menggunakan bukti portfolio
bersama rekod anekdot guru untuk membuat penilaian secara holistik.
© Mengekalkan galakkan pelajar untuk mengawal dan
memantau perkembangan pelajar
© Membolehkan guru memantau perkembangan pembelajaran
pelajar dengan menggunakan peta perkembangan.
© Mempelbagaikan bukti penilaian seperti rekod
pemerhatian dan penilaian, nota anekdot, rekod pelaksanaan tugaan dan kadar
pencapaian hasil kerja pelajar.
© Membolehkan penilaian dalam bidang afaktif tentang
usaha dan aplikasi dapatan melalui pemerhatian tingkahlaku, pengelibatan dalam
kelas, inisiatif, kerjasama, ketabahan dan komitmen sewaktu membina portfolio.
Perancangan
Portfolio
Menyenaraikan beberapa perkara penting sebelum
membuat portfolio:
1. Tentukan tujuan pembinaan, ciri-ciri
portfolio dan jenis portfolio yang dikehendaki.
2. Kenalpasti isi kandungan portfolio.
3. Pemilihan isi kandungan dan bahan isi
kandungan portfolio.
4. Penilaian portfolio dari segi kaedah
penilaian samada secara keseluruhan, kumpulan, individu, termasuklah kriteria
yang dipakai untuk menilai portfolio.
Bagaimana Portfolio dinilai?
a. Portfolio dinilai berdasarkan konsep perkembangan
pembelajaran yang berterusan.
b. Fokus kepada aspek perkembangan pengetahuan dan
perkembangan kefahaman.
c. Peta perkembangan pelajar boleh digunakan bagi
memberi gambaran perkembangan yang lebih menyeluruh bermula awal pembinaan
portfolio sehingga tugasan tersebut selesai.
Merekod Penilaian Portfolio
& Terdapat dua cara merekod penilaian portfolio iaitu
menggunakan skala dan menggunakan kaedah senarai semak.
& Penilaian awal – penilaian merentasi tugasan bertulis
mengikut kriteria dengan skala – senarai ciri-ciri paling penting – penetuaan
gred.
Kriteria penilaian
v Struktur dan organisani
v Strategi pengurusan
v Variasi isi yang sesuai
v Struktur ayat dan gaya bahasa
v Senaraikan ciri. Ini akan menentukan markah portfolio,
tentukan wajaran markah bagi setiap ciri.
v Mengambil kira markah yang diberikan kepada
tiap-tiap peringkat dan bukti-bukti lain setiap nota anekdot dan refleksi
pelajar.
v Skala berkadar atau berkala boleh digunakan.
No comments:
Post a Comment