PENILAIAN BERASASKAN SEKOLAH
a. Instrumen
b. Penggredan
b. Prosedur pelaksanaan Penilaian Berasaskan Sekolah.
c. Rumusan
b. Penggredan
b. Prosedur pelaksanaan Penilaian Berasaskan Sekolah.
c. Rumusan
instrumen :
•
Pelbagai instrumen pentaksiran yang sesuai dengan konstruk yang
ditaksir dalam sesuatu mata pelajaran yang digunakan. Antara instrumen
pentaksiran yang digunakan ialah :
– Pemerhatian - Amali
– Soal
jawab -
Lembaran kerja
– Ujian
bertulis - Tugasan
bertulis
– Persembahan - Kuiz
– Projek
-
Senarai semak
- Produk - Tugasan rumah
Penggredan:
Pencapaian dalam Penilaian Berasaskan Sekolah akan dinilai dan pelajar perlu menyempurnakan setiap tugasan yang diberikan. Antara aspek-aspek yang dinilai adalah:
1. Kehadiran pelajar dalam Penilaian Berasaskan Sekolah.
2. Menyempurnakan tugasan(dinilai oleh pensyarah)
3. Portfolio individu.
4. Laporan Perkembangan Pelajar.
Prosedur pelaksanaan Penilaian Berasaskan Sekolah:
1. Bahagian Pendidikan Guru memaklumkan kepada semua Jabatan Pelajaran Negeri(JPN) tentang program Penilaian Berasaskan Sekolah(PBS).
2. Institut Pendidikan Guru Malaysia (IPGM) akan memaklumkan kepada pihak sekolah tentang penempatan pelajar.
3. IPGM akan memaklumkan atau memberikan taklimat berkaitan pelaksanaan PBS kepada pihak sekolah.
4. IPGM akan menguruskan taklimat pengurusan dan pelaksanaan PBS untuk tutor dan pelajar.
5. IPGM menyediakan borang dan dokumen yang berkaitan untuk tindakan pelajar.
6. IPGM memberikan tugasan kepada pelajar untuk disempurnakan sepanjang tempoh pelaksanaan PBS dan dibincang bersama pensyarah masing-masing semasa sesi interaksi.
7. Tugasan pelajar semasa PBS akan dinilai oleh pensyarah mata pelajaran yang terlibat.
RUMUSAN
• Kesimpulannya, proses
penambahbaikan yang diperkenalkan Kementerian Pelajaran menerusi PBS ini
memberi gambaran bahawa sistem peperiksaan berpusat seperti UPSR dan PMR bukan
lagi bentuk penilaian tunggal dalam mengukur pencapaian murid menguasai
pembelajaran.
• Selain itu, PBS diharapkan
mampu melahirkan murid yang lebih cemerlang dalam semua aspek kerana
pentaksirannya dilakukan daripada peringkat awal dan bukan sahaja terhad kepada
bidang akademik tetapi juga merangkumi sahsiah, sukan dan kokurikulum.
No comments:
Post a Comment