PENILAIAN MELALUI KERTAS KERJA
Kertas Kerja
Kertas Kerja
Seperti yang dibincangkan tentang
kertas cadangan, kertas kerja juga tidak dapat diberi definisi atau takrifan
yang tepat. Pada umumnya kertas kerja ditulis dengan tujuan untuk mengutarakan
penghujahan tentang alasan dan bukti yang boleh diberikan untuk mendapatkan
sesuatu seperti kelulusan untuk satu peruntukan kewangan (funding) atau
kelulusan menjalankan sesuatu projek dan sebagainya
Dalam bidang akademia penulisan
'kertas kerja' (academic working paper) pada asasnya tertumpu kepada penghujahan
balas kepada sesuatu penemuan atau keputusan daripada sesuatu penyelidikan.
Penghujahan sebegini selalunya ialah reaksi atau pendapat seseorang yang
berpegetahuan dalam bidang tertentu dan menyatakan penerimaan atau penolakan,
persetujuan atau bangkangan terhadap penemuan atau hasil penyelidikan orang
lain.
Organisasi kertas kerja dengan
kertas cadangan hampir serupa. Sungguhpun begitu ada beberapa perkara yang
ditambah di dalam kertas kerja. Format kertas kerja untuk mendapatkan kelulusan
ditulis berdasarkan tajuk-tajuk berikut:
a) Pengenalan dan Latar Belakang (sedikit tentang sejarah diberikan, isu dan masalah juga dikemukakan di dalam bahagian ini)
b) Tinjauan Bacaan (amat digalakkan dimasukkan untuk membuktikan perkara itu boleh/patut dilaksanakan/ diberi melalui contoh/data yang diperolehi daripada pembacaan)
c) Penerangan yang terperinci (dihuraikan) tentang tujuan kertas kerja seperti memulakan perniagaan, projek, atau program latihan untuk mempengaruhi dan meyakinkan ketua jabatan/jawatankuasa penilai memberi kelulusan
d) Implikasi Kewangan – berapa banyak yang diperlukan dan bagaimana peruntukan itu hendak dibelanjakan, harus tunjukkan keadaan kos efektifnya
e) Proses Pelaksanaan (biasanya dalam bentuk kronologi, tunjukkan skedul/jadual pelaksanaan)
f) Implikasi Pelaksanaan (terhadap kumpulan yang disasarkan dan kewangan agensi itu)
g) Keputusan dan Perbincangan (sumbangan kepada jabatan, negeri, dan negara, kemukakan hanya yang positif, jangan beri yang negatif)
h) Penutup (Penegasan semula tentang tujuan kertas kerja ini iaitu kebaikannya)
i) Bibliografi/Rujukan
j) Lampiran/Apendiks (Appendix)
a) Pengenalan dan Latar Belakang (sedikit tentang sejarah diberikan, isu dan masalah juga dikemukakan di dalam bahagian ini)
b) Tinjauan Bacaan (amat digalakkan dimasukkan untuk membuktikan perkara itu boleh/patut dilaksanakan/ diberi melalui contoh/data yang diperolehi daripada pembacaan)
c) Penerangan yang terperinci (dihuraikan) tentang tujuan kertas kerja seperti memulakan perniagaan, projek, atau program latihan untuk mempengaruhi dan meyakinkan ketua jabatan/jawatankuasa penilai memberi kelulusan
d) Implikasi Kewangan – berapa banyak yang diperlukan dan bagaimana peruntukan itu hendak dibelanjakan, harus tunjukkan keadaan kos efektifnya
e) Proses Pelaksanaan (biasanya dalam bentuk kronologi, tunjukkan skedul/jadual pelaksanaan)
f) Implikasi Pelaksanaan (terhadap kumpulan yang disasarkan dan kewangan agensi itu)
g) Keputusan dan Perbincangan (sumbangan kepada jabatan, negeri, dan negara, kemukakan hanya yang positif, jangan beri yang negatif)
h) Penutup (Penegasan semula tentang tujuan kertas kerja ini iaitu kebaikannya)
i) Bibliografi/Rujukan
j) Lampiran/Apendiks (Appendix)
No comments:
Post a Comment